Specialklyngens Kompetencecenter

Hos Specialklyngens Kompetencecenter kan din institution få hjælp og vejledning til børn, der vækker bekymring i hverdagen. Det kan være:

• Børn med uforudsigelig eller anderledes adfærd, som er forstyrrende for barnets udvikling
  • Børn, der har vanskeligheder med tolkning af sanser samt krop og bevægelse
  • Børn med formodede psykiske og fysiske udviklingsforstyrrelser
  • Børn, der ikke udvikler sig socialt, motorisk eller kognitivt som forventer

Vi henvender os til dagpleje/specialpleje, institutioner og skoler, der ønsker rådgivning og sparring til børn, hvis adfærd og udvikling vækker bekymring.

Kompetencecentrets sparring og rådgivning fungerer som en tværfaglig, praksisnær vejledning. Vores mål er at optimere muligheden for udvikling og succes for børn, hvis adfærd, trivsel eller udvikling vækker bekymring. Specialklyngens Kompetencecenter består af pædagoger med mangeårig specialpædagogisk erfaring samt børnefysioterapeuter. Vejledningen er direkte målrettet det pædagogiske personale. Vi har desværre ikke mulighed for at deltage i personalemøder eller møder med forældre.

Kompetencecentret kan tilbyde vejledning omkring:

• Sansestimulering
  • Forslag til motoriske aktiviteter, der stimulerer den motoriske udvikling
  • Alternativ kommunikation
  • Special- og neuropædagogik
  • Hjælpemidler
  • Leg og udvikling, der svarer til det enkeltes barns udviklingstrin
  • Oralmotoriske problematikker såsom spisning

Et forløb med Specialklyngens Kompetencecenter kan indeholde:

• Observation af barnet i sit daglige miljø. Vi vil sammen med barnets personale reflektere over observationen, og vi vil komme med forslag til en indsats. Hvis det skønnes nødvendigt, kan vi guide videre til relevante instanser
  • Råd og vejledning til personalets fortsatte forældresamarbejde
  • Et opfølgende møde efter 6-8 uger, hvor eventuelle tiltag evalueres