Pædagogik

Vores pædagogiske værktøjskasse

Hvalen er et specialpædagogisk behandlingstilbud, som har specialviden inden for brug og håndtering af visuelt struktureret pædagogik. Vores pædagogiske fundament bygger på en bred vifte af pædagogisk viden, som stammer fra forskellige teoretiske og forskningsbaserede kilder. Vi har et personaleteam med særlig erfaring og uddannelse inden for brugen af og forståelsen for det specialpædagogiske fagfelt.

At gøre verden overskuelig

I vores arbejde med børnene ser vi vores centrale rolle som at skabe udvikling, trivsel og læring for hvert enkelt barn. I den forbindelse er det nødvendigt at se på, hvilken specialpædagogisk støtte, barnet har behov for.

Hvalens børn kan ofte være udfordret på områderne omkring kognitive ressourcer, empati, forestillingsevne, sociale kompetencer samt motorisk kunnen. Disse ekstra udfordringer i livet gør, at vores børn ofte ikke oplever at kunne matche omverdenens forventninger og krav om at agere ud fra de uskrevne regler og retningslinjer, som vores samfund er bygget op omkring.

Børnenes udfordringer er forskellige, og nogle har større eller mindre udsving inden for områderne. Grundet denne forskellighed følger vi heller ikke én bestemt pædagogik, men fælles for alle er den overordnede pædagogiske målsætning om at skabe udvikling, trivsel og læring for det enkelte barn. Til dette har vi en stor værktøjskasse med pædagogiske metoder, som vi kan bruge til at finde den metode, der er mest givende for det enkelte barn.

TEACCH (Treatment and Education of Autistic and Related Communications Handicapped Children) og Totalkommunikation

På trods af forskellighed hos børn og dermed brugen af forskellige pædagogiske metoder er en gennemgående rød tråd at kunne skabe forudsigelighed i dagligdagen. Her hjælper den visuelle struktur, den TEACCH baserede platform og brugen af total kommunikation med at give børnene en overskuelig og gennemskuelig forståelse af deres omverden.

Kernen i disse specialpædagogiske tilgange er at hjælpe barnet med at indsnævre en til tider for stor og uoverkommelig verden til en forståelig og overkommelig størrelse ved hjælp af f.eks. billeder, farver, tegn, piktogrammer, guidesystemer eller lignende. Eksempelvis har vi aktivitetsbøger, hvor barnet ved hjælp af billeder kan udpege det legetøj, som de gerne vil have. Alle kasser med legetøj har matchende billeder på, så det er nemt at se, hvad der er i hver kasse. Dette gør det også nemmere for børn uden et sprog at kunne kommunikere.

Ligeledes benytter vi PECS og hos nogle børn Tegn til Tale. Derved bliver intentioner, forventninger og opgaver mere overskuelige og håndterbare. Herfra kan barnet igen udvide sin horisont og gøre verden mere forståelig. Den positive spiral, der bliver igangsat hos barnet, har en kæmpe betydning for barnets udvikling gennem livet, og vi ser det som helt centralt i vores arbejde at styrke barnets tidlige udviklingsfundament.