Fysioterapi

Børnenes forskellige behov

Vores fornemmeste opgave er at understøtte det enkelte barns motoriske udvikling. Børnenes behov er meget forskellige; nogle børn har blot behov for at blive inspireret til motoriske aktiviteter, og derefter udforsker og øver de selv. Andre børn har behov for at træne motoriske færdigheder i et struktureret miljø med mange gentagelser. Nogle børn mestrer mange motoriske færdigheder men har behov for at træne styrke, stabilitet og udholdenhed for at øge kvaliteten i deres bevægelser og mulighed for at kunne følge med de andre børn.

Sanserne og fysioterapi

Vi har fokus på barnets sanseapparat, og hvordan børnene sanser og bearbejder det sansede. Vi forsøger derfor at skabe et miljø, der passer til barnets måde at sanse på. Eventuelt træner vi med barnet for at øge barnets tolerance for sansestimuli.

Alle børn undersøges, når de starter i Hvalen. Det er forskelligt, hvornår dette påbegyndes alt efter barnets indkøring og overskud til at samarbejde herom.

Løbende tilpasning af træning

Efter barnets første 3 måneder afholdes en samtale med forældrene, hvor personalet præsenterer observationer på barnet og de mål, de vil arbejde med fremadrettet, samt justere dem i samarbejde med forældrene. Der vil løbende være kontakt mellem fysioterapeuterne og forældrene for at sikre det mest optimale forløb.

Alle børn undersøges i forhold til ovenstående parametre, og deres behandling sammensættes ud fra deres behov.