Terapi

Når barnet henvises til Hvalen, er det på baggrund af en bedømmelse af barnets behov for specialpædagogiske rammer. En stor del af disse rammer er de forskellige terapier, vi kan tilbyde i Hvalen. Terapien spiller en stor rolle i at skabe grobund for trivsel og udvikling for det enkelte barn, da deres hverdag kan tilpasses de udfordringer og udviklingstrin, de er på.

I Hvalen er der ansat to fysioterapeuter og en ergoterapeut til at varetage de terapeutiske behov blandt Hvalens børn.

Terapeuternes fordeling på stuerne

Ergoterapeuten er tilknyttet alle stuer, hvor Hvalens børn undersøges og behandles efter behov.

De to fysioterapeuter har delt stuerne imellem sig, så alle børn på en stue som udgangspunkt behandles af den samme terapeut. Derved skabes rammerne for bedst mulig samarbejde mellem husets øvrige personale, terapeuterne, barnet og dets forældre.

Terapeuterne er en integreret del af børnenes hverdag i Hvalen, hvorfor det tværfaglige samarbejde har de bedste forudsætninger for at have fokus på det enkelte barn.

Hold eller individuel træning

Terapeuterne undersøger og vurderer løbende det enkelte barns behov for terapi. Det terapeutiske tilbud varierer afhængig af barnets udfordringer. Den terapeutiske intervention kan bestå af træning på hold, individuel behandling samt rådgivning og vejledning til forældre og det pædagogiske personale. For nogle børn vælger vi at anvende standardiseret test, såsom Movement ABC 2, GMFM eller at kortlægge barnets sanseintegration via Sensory Profile 2 og SPM-P.

Behandlingen tilrettelægges ud fra barnets motoriske udviklingsniveau og nærmeste udviklingszone. Terapeuterne tager udgangspunkt i barnets motivation for at skabe de bedst mulige forudsætninger for læring. Derfor er en kreativ og legende tilgang en integreret del af behandlingen.

Terapeuterne arbejder ud fra en specifik målsætning, som er udarbejdet i samarbejde med barnets forældre og det pædagogiske personale. Målene evalueres og justeres jævnligt.

Samarbejde med bandagist

Terapeuterne er altid behjælpelige med vurdering og eventuel ansøgning til hjælpemidler eller anden støtte. Vi samarbejder med en bandagist, der har god erfaring med børn. Bandagisten kommer i huset ved behov, og barnet bliver dermed set i trygge rammer.

Forældre er altid velkommen til at komme og tage en snak, skrive eller ringe til os ved eventuelle spørgsmål.